Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun

Eleverna har fått skapa ett helt nytt samhälle

Vad behöver ett samhälle för att klara sig och kunna vara självförsörjande? Det har klass 5D och 5E på Parkskolan fått klura ut och sedan sätta i praktiken genom att bygga upp ett samhälle i datorspelet Minecraft. Deras nu färdiga samhällen ska de presenterar och tävla med i Skolhackathon.

Efter höstlovet gav lärarna en ny uppgift för femteklassarna på Parkskolan. För att få eleverna mer delaktiga i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap började de prata om vad ett fungerande samhälle behöver för funktioner. Eleverna började sedan skissa fram en prototyp på ett hållbart samhälle. Efter jullovet gav de sig in i datorspelet Minecraft för att bygga sitt samhälle.

- Vi har under SO och NO-lektioner först pratat om de delar som utgör ett hållbart samhälle. Till exempel energiförsörjning, natur, myndigheter, sjukhus, återvinning och mycket mer. Sen har eleverna fått bygga upp sitt samhälle. Så vi har blandat det matematiska, geometriska former och skalor, med samhällskunskapen. De tyckte det var kul att få sätta det teoretiska i praktiken. Jag har aldrig varit inne i Minecraft tidigare men en del elever hade varit det, och de som inte varit det lärde sig snabbt. Mycket snabbare än mig, berättar Joes skrattandes.

Nu är eleverna klara med sina samhällen och ska delta med dem i den regionala finalen av Skolhackathon. Finalen är i Vattenhallen i Lund den 6 februari, där ska ett antal elever presentera arbetet. Lyckas de bra i Lund kommer de sedan att representera Skåne i den nationella finalen i Stockholm.

- Oavsett hur det går i Lund så är jag otroligt stolt över dem och hoppas de är stolta över sig själva. De har lyckats bygga ett helt fungerande samhälle, bara det är imponerande, säger Joes.

Mer än en skoluppgift

Eleverna har under projektet varit väldigt engagerade i uppgiften. Flera av dem har även suttit på rasterna och knappt kunnat slita sig ifrån det när lektionen är slut.

- Detta är ju inte en vanlig uppgift vi gjort. Att se elevernas engagemang och drivkraft i detta har varit inspirerande, det har verkligen varit mer än bara en skoluppgift. Det har även krävt ett stort samarbete i klassen för att lyckas vilket eleverna verkligen har haft, säger Joes.

Vi önskar klasserna stort lycka till i tävlingen!

Uppgiften delades upp i 10 grupper, varje grupp hade ansvar för att skapa ett område.

  • Bostäder och fritidsaktiviteter
  • Avfall och återvinningsanläggning
  • Vattenverk och reningsverk
  • Butiker
  • Produktion av varor
  • Energiproduktion och lagring
  • Matproduktion
  • Räddningstjänst
  • Sjukhus, skolor och hotell
  • Gröna områden
Eleverna står samlade framför projektorn i klassrummet

Klass 5D och 5E ser fram emot att åka ner till Lund för tävlingen.

Josephine, levi och tilda sitter vid skolbänkar med datorerna framför sig

Josephine, Levi och Tilda arbetar för att göra klart det sista i sitt samhälle innan tävlingen.