Frågespåret invigt och tävlingen igång
Östra Järnvägsgatan i Osby ska fyllas med liv, rörelse och nyfikna invånare. Genom det nya konceptet ”Frågespåret” kombineras hälsa och folkbildning i en lekfull familjeaktivitet. Initiativet är en del i ett större arbete för att öka tryggheten och aktiviteten i centrum.
– Jag hoppas att detta får bra spridning, konstaterade kommunstyrelsens ordförande Lotte Melin som var först ut att scanna koden som finns på den första skylten i norra delen av Östra Järnvägsgatan.
Satsningen på Östra Järnvägsgatan har vuxit fram utifrån en lokal lägesbild och en konkret åtgärdsplan för området. Genom att öka mängden aktiviteter och evenemang på gatan vill man förändra hur platsen upplevs och används. Att arbeta med platsaktivering och fylla det offentliga rummet med positiva inslag är en beprövad metod för att skapa en mer levande och trygg miljö för alla åldrar.
– Trygghet handlar mycket om närvaro och gemenskap. När vi ökar aktiviteterna och evenemangen på gatan bryter vi gamla mönster och skapar en välkomnande mötesplats, säger Åsa Brorsson, trygghetssamordnare på Osby kommun.
– Den lokala lägesbilden visade att det fanns ett behov av att aktivera just det här stråket, och Frågespåret är en perfekt åtgärd för just den här platsen.
Hälsofrämjande folkbildning för hela familjen
Frågespåret är utformat som en tillgänglig och engagerande familjeaktivitet. Det kombinerar det hälsofrämjande i att röra på sig utomhus med ett folkbildande syfte där deltagarna får gnugga geniknölarna längs vägen. Tanken är att både unga och gamla ska kunna mötas, samtala och lära sig något nytt tillsammans.
Ett koncept redo för export
Men ambitionerna stannar inte i Osby. Det unika med Frågespåret är dess skalbarhet. Hela idén är byggd som ett färdigt koncept som enkelt kan anpassas och ”exporteras” till andra gator eller orter i kommunen som står inför liknande utmaningar och vill liva upp sina offentliga miljöer.
– Vi har lagt mycket krut på att göra detta till ett smart och paketerat koncept. Vi ser fram emot att testa det här på Östra Järnvägsgatan, men målet är absolut att detta ska kunna gå på export till andra platser som vill kombinera trygghetsskapande arbete med folkhälsa och glädje, säger Andreas Andersson, även han i projektledningen.
Invigningen den 1 juni förrättades av kommunstyrelsens ordförande Lotte Melin, (C), som var först ut att scanna koden.
– Jag hoppas att det får bra spridning, konstaterade hon när hon tog täten för den första rundan tillsammans med elever från Ekbackeskolan och tjänstepersoner från kommunen.
Tävlingen pågår från den 1 juni till den 15 augusti och det är fritt fram att tävla hur många gånger man vill.




Skriv ut