Fortsatt arbete med språk och kunskapsutveckling – välspäckad studiedag för förskolepersonal
Under två år har förskolorna i Osby kommun haft ett utvecklingsområde kring språk och kunskapsutvecklande arbetssätt, förkortat SKUA. På studiedagar och i pedagogiska forum har man arbetat och fördjupat sig genom litteraturstudier och föreläsningar. Den 12 augusti samlades all kommunens förskolepersonal på Skogsgårdens förskola i Lönsboda, för aktiva föreläsningar och utbyte av erfarenheter.
SKUA är i grunden en demokratisk fråga. Det handlar om alla människors rätt att få utveckla en språklig repertoar för att kunna välja passande språk i olika situationer. Samt att få möjlighet att utveckla de språkliga resurserna som öppnar dörrar till social gemenskap, utbildning och samhället i stort. För pedagoger innebär SKUA bland annat att nyfiket ställa frågor till sig själv, såsom ”Hur använder jag mig av teoretiska kunskaper på ett sätt som gör att jag varje dag blir den pedagog jag vill vara, för de barn som behöver mig?”.
Under studiedagen i förskolan Skogsgårdens lokaler i Lönsboda träffades alla medarbetare inom kommunens förskolor, för att utbyta kunskaper och att ta del av och agera i tre föreläsningar.
SKUA – uppföljning och förväntningar
Utifrån pedagogernas egna reflektioner och samtal gick man igenom en kommunövergripande bild av nuläget i utvecklingsarbetet, samt upplägg och förväntningar för kommande läsår. För att sedan arbeta sig fram till avdelnings- och individnivå. Det pågående utvecklingsarbetet har givit positiva effekter såsom ökad nyfikenhet och kommunikation i barngruppen, språkutveckling och upplevd meningsfullhet. Att vara pedagog innebär att arbeta med sig själv och sina tankar som redskap, vilket är riktigt utmanande. Därför är det mycket värdefullt att få utbyta erfarenheter med pedagogkollegorna, där det finns en stor samlad kompetens. SKUA innebär bland annat att ha ett nyfiket kritiskt förhållningssättet till sig själv: ”Hur kan jag förstå och använda mig av teoretiska kunskaper på ett sätt som gör att jag varje dag blir den pedagog jag vill vara, för de barn som behöver mig?”.
Viktigt att förstå lärprocessen
Lärprocessen kan beskrivas som ett dynamiskt skeende – ett komplicerat samspel mellan intellektuella, känslomässiga och färdighetsmässiga processer hos oss som individer. Ibland sker detta tillsammans med andra, ibland på egen hand – och det får konsekvenser för både förståelse och agerande.
Föreläsningens fokus var att ge pedagogerna möjligheten att i sina arbetslag diskutera kring samsyn, undervisning, lärprocesser och det konstruktiva förhållningsättet. Samt hur pedagogens roll påverkar barns lärande och hur detta bör synliggöras i det systematiska kvalitetsarbetet, utifrån respektive arbetslags reflektioner och analys. För att främja kvalitén i förskolan.
Sagor
Föreläsningen förmedlade vilket fantastiskt arbetssätt sagopedagogik är. Att sagoberättandet bland annat utvecklar språket och fantasin – och hur barnen tar till sig lärandet på ett magiskt sätt. Men framför allt att det bidrar med gemenskap och glädje. Allt är rätt i sagans värld och det är bara fantasin som sätter gränser!