Embla kombinerade studier med arbete - tar nu examen som lärare med fem års erfarenhet
Embla Bragée firade sin lärarexamen för några veckor sedan, men har redan arbetat som lärare i hela fem år. Genom arbetsplatsintegrerade utbildning för lärare (APILU) har hon under fem år kunnat fördela sin tid med 75% studier på högskolan i Kristianstad och 50% arbete på Hasslarödsskolan i Osby. " - Det har varit fem lärorika och i perioder väldigt tuffa år. Men samtidigt otroligt roligt, berättar Embla."
Att karriärslivet skulle gå mot skolans värld var inte en självklarhet, men nu är hon glad över sitt val. Embla, som är uppvuxen i Osby, började efter studenten som musiklärare på Parkskolan i Osby. Det gick sedan över till en tjänst som elevassistent. Embla tog därefter beslutet att utbilda sig till lärare. Hon började studera på Malmö universitet, men kände att hon saknade kontakten med eleverna.
Möjlighet att studera med lön
Embla valde att hoppa av utbildningen i Malmö. I stället hoppade hon på en utbildning via högskolan i Kristianstad där hon kunde studera 75% av tiden och samtidigt jobba 50% som lärare. Det har hon nu gjort under fem år där arbetet har spenderats på Hasslarödsskolans mellanstadium i Osby.
- Det har verkligen varit roligt, jag känner mig mer som en kollega än en student på Hasslarödsskolan. Jag hade rekommenderat denna form av utbildning om man vill kombinera det teoretiska med praktik. Man får möjlighet att testa det man lär sig i skolan redan dagen efter med sina elever i klassrummet. Som lärare skapar man ju mycket eget material i form av prover och projekt, nu när jag är klar med utbildningen behöver jag inte börja om från noll. Jag har byggt upp en bank med vad som funkar och inte, säger Embla.
Vad nästa steg i karriären blir har hon inte bestämt ännu, tjänsten på Hasslarödsskolan kommer hon ha sommaren ut sen väntar nya utmaningar.
- Vi får se vad jag ska göra sen, jag har verkligen trivts här på Hasslarödsskolan och ser tillbaka på mina fem år med tacksamhet. Det bästa med att vara lärare är att se eleverna utvecklas och kunna följa dem under en längre tid. Man kan bygga starka relationer med dem vilket jag tycker är viktigt. Det är även då man bygger förtroendet som behövs om man ska kunna undervisa på ett bra sätt, säger Embla.