Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun

När det blir för varmt – tips och råd vid värmebölja

Nu är sommaren här på riktigt! Vi som lever i ett land där det vanligtvis inte är så varmt behöver tänka till och anpassa våra liv efter värmen. För att minska hälsoriskerna i samband med höga temperaturer finns det några saker du kan göra.

Vad kan du själv göra?

Det viktigaste du behöver tänka på är att hålla dig sval och ersätta den vätska du blir av med när du svettas.

  • Var uppmärksam på temperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt – vänta inte på törstkänsla.
  • Ät gärna mat som är rik på vätska – till exempel grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Ordna en sval miljö – använd gardiner, persienner och markiser. Försök vara i bostadens svalaste rum. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka kroppen – en blöt handduk runt nacken kan vara skönt. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande kläder i syntet.
  • Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt – vissa mediciner ska förvaras svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs instruktionerna på förpackningen.

Titta gärna till dina nära och kära och tipsa dem om råden!