Osby logotyp i mobilmeny
Osby kommun
Translate

2020-06-24

När det blir för varmt – råd till dig, dina vänner och anhöriga vid värmebölja

På sommaren när värmen slår till påverkas vi olika mycket av de höga temperaturerna. Vi som lever i ett land där det vanligtvis inte är så varmt behöver tänka till och anpassa våra liv efter värmen.

Vad kan du själv göra?

För att minska hälsoriskerna i samband med höga temperaturer kan du se till att hålla dig sval och ersätta den vätska du blir av med när du svettas.

  • Var uppmärksam på temperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt – vänta inte på törstkänsla.
  • Ät gärna mat som är rik på vätska – till exempel grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Ordna en sval miljö – använd gardiner, persienner och markiser. Försök vara i bostadens svalaste rum. Vädra på natten när det är svalt.
  • Svalka kroppen – en kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i naturmaterial är svalare än åtsittande kläder i syntet.
  • Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt – vissa mediciner ska förvaras svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs instruktionerna på förpackningen.

Titta även till dina vänner och anhöriga, och tipsa om råden.